Dette site bruger cookies

Vi bruger cookies til bl.a. statistik som en del af vores arbejde for at lave en god hjemmeside. Hvis du ikke siger "nej tak til cookies", antager vi, at du accepterer vores cookiepolitik.

Se vores cookiepolitik.

18.04.17

Anonym vejledning til Brøndbys seniorer

Får du breve du ikke forstår, har du brug for en bisidder, eller har du ikke styr på, om du kan få ældrecheck eller boligsikring? – Det og meget mere kan du få hjælp til hos Ældre Sagens Seniorvejledning.

Anonym vejledning til Brøndbys seniorer
Kirsten, Flemming og Bente stiller glad og gerne deres livserfaring, viden og sunde fornuft til rådighed for alle ældre i Brøndby Kommune. Bente: ”Vi har hver vores kompetenceområde. Flemming tager sig for eksempel af økonomi, Kirsten er god til at hjælpe med at sætte et brev sammen og jeg går gerne med som bisidder til samtaler med kommunen eller på hospitalet.” Kirsten: ”Der er ingen sager, der er ens – og hvis vi har svært ved at komme videre, kan vi få hjælp fra Ældresagens centrale rådgivning.” Fælles for dem alle tre er, at de gerne vil undersøge sagen nærmere, og de er glade for at kunne hjælpe. Flemming: ”Jeg synes, jeg bruger min hjerne på noget fornuftigt, og det er sjovt at gå til opgaverne. Min erfaring fra mit arbejdsliv gør, at jeg nemt kan lave et budget, som er til at forstå. Det er en fritidsfornøjelse – og ikke en tung pligt.”

I Ældre Sagens lokaler eller hjemme
Seniorvejlederne sidder klar hver den første mandag i måneden i Ældre Sagens lokaler, Gildhøjparken 6 fra kl. 13-15. Kirsten: ”Man kan også ringe til Ældre Sagens kontor mandag-torsdag fra kl. 10-12 og bede om at blive ringet op af en os vejledere. Vi kan måske ordne spørgsmålet per telefon, eller vi aftaler at mødes i Ældre Sagens lokaler eller hjemme hos borgeren.” Flemming: ”Det kan nogle gange være en fordel at mødes i borgerens hjem, så vi kan få fat i de papirer og oplysninger, der er brug for.” Bente: Vi tager os tid til at lytte, og så prøver vi at hjælpe personen til at få overblik og finde mulige veje til en løsning. Vi har ubetinget tavshedspligt, vi fører ingen journaler og man kan være anonym.”

Bjørn fik god hjælp
Bjørn Larsen er glad for den hjælp, han fik i Seniorvejledningen. Bjørn har en reservefar, der flyttede på plejehjem. Og selvom Bjørn i mange år har hjulpet ham med det ene og det andet ville han være sikker på, at der var rene linjer i forhold til arvingerne, den dag reservefaren går bort. Så der skulle ’orden i papirerne’. Bjørn: ”Jeg tog hen til Ældre Sagens Seniorvejledning, og her sad de tre vejledere klar. Jeg fortalte dem om mit problem, og de lyttede og var gode til at sætte sig ind i min situation. De kom med nogle ideer til, hvad jeg kunne gøre og vi aftalte et møde mere, hvor jeg skulle tage nogle papirer med. Efter det andet mødet, var der styr på det. Jeg havde gjort de ting de sagde, og de bekræftede mig i, at de tiltag, jeg ellers havde sat i gang, var fornuftige. Så jeg var beroliget og lettet, da jeg sagde farvel og gik der fra. Jeg følte jeg havde fået den hjælp, jeg havde brug for, og jeg tager gerne derhen en anden gang. Jeg vil også anbefale andre at kontakte dem.”

Ældre Sagens Seniorvejledning
Gildhøjparken 6, 2605 Brøndbyvester
Træffetid hver den første mandag i måneden kl. 13-15 og ellers ring til kontoret mandag-torsdag kl. 10-12 og bed om at blive ringet op af en seniorvejleder.
Skrevet af Brøndby Kommune