Sagsbehandlingsfrister
Når du skriver til Brøndby Kommune, er udgangspunktet, at vi besvarer din henvendelse hurtigst muligt – og inden 10 dage. Der er dog nogle forhold, som kan få betydning for, hvor hurtigt du kan forvente svar.
Sagsbehandlingstiden afhænger f.eks. af hvilken slags oplysninger, vi har brug for at indhente, hvor mange gange oplysninger i sagen, skal sendes i høring hos dig, og i udbetalingssager, hvornår på måneden ansøgningen er indkommet.
Nedenstående sagsbehandlingsfrister på det sociale område finder tilsvarende anvendelse for sager, der er hjemvist til behandling i kommunen af Ankestyrelsen. For samtlige frister gælder det, at det er udtryk for den generelle sagsbehandlingstid. Der vil være sager, som i betydeligt omfang fraviger dette udgangspunkt, særligt hvis kommunen skal indhente oplysninger fra anden instans. Såfremt sagsbehandlingstiden overskrides, vil borgeren få særskilt besked.
Nedenfor kan du se en oversigt over hvor lang tid, der går fra Brøndby Kommune har modtaget din ansøgning, til der skal være truffet afgørelse i sagen. Hvis denne frist ikke kan overholdes, vil du få skriftlig besked om det, og om hvornår du så kan forvente at få en afgørelse.
Frister
Henvendelser om aktindsigt: Snarest og inden 7 arbejdsdage
Selvbetjeningsløsning via Borger.dk
Ved sagsbehandling: indenfor 2 uger
Selvbetjeningsløsning via Borger.dk
Ved sagsbehandling: indenfor 2 uger
Anvisning af affald: 2 dage – max. 2 uger
Henvendelse vedrørende manglende afhentning af affald: 1 - 5 arbejdsdage
Henvendelser om byggeaffald: Indenfor 1 døgn – max. 5 arbejdsdage
Anvisning af affald: 2 dage – max. 2 uger
Anvisning af bygge- og anlægsaffald: 2 - 5 arbejdsdage
Asbestanvisning: 2 - 5 arbejdsdage
Import/eksport af affald: 2 - 5 arbejdsdage
Ansøgning om tilladelse til arrangementer på kommunale arealer: 4 uger
Ansøgning om tilladelse til arrangementer i skoven: 10 arbejdsdage
Midlertidig tilladelse til forsamlingslokaler: 14 arbejdsdage
Afgørelse om beskæftigelsestilbud: 1 dag til 4 uger
Fleksjob: 3 måneder
Løntilskud: 1 - 2 uger
Jobrotation: 1 uge
Revalidering: 3 måneder
Revalidering – relaterede udgifter: 4 uger
Støtte til hjælpemidler, arbejdsredskaber mv.: 4 uger
Sygedagpenge: 2 uger
Voksenlærlinge: 1 - 4 uger
Seniorjob: 8 uger
Personlig assistentordning: 8 uger
Førtidspension: 3 måneder
Rehabiliteringsteam: 8 uger
§ 56: 6 uger
Ansøgning om lån til boligindskud: 10 arbejdsdage
Botilbud efter servicelovens §§ 107/108: 12 uger
Byggetilladelser: 40 dage for mindre kompliceret byggeri, 50-60 dage for mere kompliceret byggeri
Lovliggørelsessager: Ingen tidsfrist
Olietanksager, ændringer af installationer mv.:
6000 liter eller derover: 4 uger
Under 6000 liter: 2 uger
Henvendelser vedr. ændring i BBR: 10 dage. I perioden 1. til 31. januar 2023 har Skatteministeriet dispenseret fra tidsfristen og ny tidsfrist er 60 dage.
Plansager: 8 uger
VVM screening (Vurderinger af virkninger for miljøet): 8 uger
Varmeforsyningssager: 8 uger
Ansøgning om foranstaltninger til børn og unge med særlige behov: Indenfor 4 måneder
Merudgiftsydelser på børnehandicapområdet: Indenfor 3 måneder
Tabt arbejdsfortjeneste på børnehandicapområdet: Indenfor 3 måneder
Ansøgning om plads – bekræftelse: Digital kvittering fremsendes uden ventetid
Økonomisk fripladstilskud: 10 arbejdsdage
Tilskud til privat pasning: 30 arbejdsdage
Tilskud til brug for dagtilbud i en anden kommune: 10 arbejdsdage
Tilskud til brug for privatinstitution: 10 arbejdsdage. Bemærk at der kan være ventetid på bevillingens start på op til 3 måneder, da pasningsgarantien også gælder her.
Ansøgning om at oprette og drive et privat dagtilbud: Ansøger indbetaler depositum for ansøgning om godkendelse på 30.000 kr. Beløbet tilbagebetales, når kommunen har truffet en afgørelse. Sagsbehandlingstiden er ca. 3 måneder fra modtagelse af fuldt oplyst ansøgning i henhold til kravspecifikationen.
Aktivitets- og samværstilbud/beskyttet beskæftigelse - servicelovens §§ 103/104: 4 uger
Udbetaling af delpension efter ansøgning: 2 uger
Ansøgning om lån til betaling af ejendomsskat: 14 dage fra modtagelse
Opgørelse over forbrugsafgifter, ejendomsskat mv.: 1 uge
Enkeltydelser efter lov om aktiv social politik §§ 81, 83, og 85: 3 uger
Enkeltydelser efter lov om aktiv social politik § 82: 4 uger
Selvbetjening via Borger.dk
Ved sagsbehandling: indenfor 2 uger
Førtidspension: 3 måneder
Førtidspension – løntilskud til førtidspensionister: 4 uger
Godkendelse af vedtægter og vedtægtsændringer for grundejerforeninger: 2 uger
Ansøgning om betalingsaftale ved gæld til kommunen: 2 uger
Støttetiltag til personer med handicap i erhverv: 4 uger
Afgørelse om hjemmevejledning efter servicelovens § 85: 8 uger
Indsigtsret: 8 uger
Ansøgning om invalideparkeringsplads: 8 uger
Anvisning af jordflytning: 1 uge
Jordflytning: 1 uge
Ansøgning om § 8 tilladelse: 4 uger
Ansøgning om § 19 tilladelse: 4 uger
A-boringer: 4 uger
B-boringer: 14 dages frist for indsigelser.
Ansøgning om tilladelse til etablering af jordvarmeanlæg: 4 uger
Kontanthjælp: 2 uger
Forespørgsel om ledningsoplysninger: Selvbetjeningsløsning via LER (Ledningsejerregisteret)
Afgørelse om ledsagerordning efter servicelovens § 97: 4 uger
Skriftlig underretning til borger om magtanvendelse efter servicelovens § 126: 3 uger
Afgørelse om dækning af merudgifter efter servicelovens § 100: 12 uger
Ansøgning om miljøgodkendelse eller tillæg til miljøgodkendelse: 12 uger
Ansøgning om byggeri inden miljøgodkendelse: 2 uger
Klager: Øjeblikkelig respons (max. 14 dage)
Ønsker om tilsyn (virksomheds- eller affaldstilsyn): 2 uger
Tilbagemelding fra miljøtilsyn: 2 uger
Kommentering af grønne regnskaber: 4 uger
Afgørelse om misbrugsbehandling efter servicelovens § 101 og sundhedslovens § 141 (stof- og alkoholbehandling): 2 uger
Ansøgning om tilladelse til nedsivning af regnvand: 4 uger
Selvbetjening via Borger.dk
Ansøgning om pasningsorlov § 118: 2 uger
Ansøgning om personlig hjælperordning efter servicelovens § 96: 12 uger
Ansøgning om personlig hjælperordning efter servicelovens § 95: 12 uger
Helbredstillæg: 3 uger
Helbredskort: 2 uger
Helbredstillæg til tandbehandling, briller og fodbehandling: 3 uger
Indsigtsret: Op til 4 uger
Revalidering: 3 måneder
Revalidering – relaterede udgifter: 4 uger
Forespørgsel om rundvisning på vandværk eller genbrugsstation: 1 uge
Afgørelse om specialundervisning: 2 uger
Skriftlige henvendelser: 1 dag – max. 5 dage
Ansøgning om tilslutningstilladelse (Kvalitetskrav til spildevand ved tilsyn): 6 uger
Tilslutningsbidrag (for tilslutning til kloaksystem): Henvendelse til HOFOR
Ansøgning om tilladelse til nedsivning: 4 - 6 uger
Ansøgning om udledningstilladelse: 6 uger
Forespørgsler: 2 uger
Vejmyndighedssager: 8 uger
Henvendelse vedrørende kollektiv trafik: 8 uger
Anmodning om ydelser leveret af kommunikationscentre i Region Hovedstaden: 2 uger
Hjælpemidler – kropsbårne som f.eks. ortopædisk fodtøj, diabeteshjælpemidler, brystproteser o. lign. Sager, der ikke kræver lægeudtalelse, afgøres inden: 2 uger
Hjælpemidler - tekniske som f.eks. kørestol, stok, rollator, og forbrugsgoder samt mindre boligændringer. I komplekse (ofte tværgående) sager orienteres borgeren løbende om forventet sagsbehandlingstid: 2 uger
Invalidebiler: 6 måneder
Ansøgning til ældrebolig, plejebolig, og beskyttet bolig: 2 uger
Hjemmehjælp - personlig pleje: Kan afgøres akut samme dag
Hjemmehjælp - praktisk bistand: 2 uger
Hjemmehjælp - indkøb: Kan afgøres akut samme dag
Almindelige ansøgninger til indkøb: 2 uger
Madordning: 2 uger, ved akut behov kan det afgøres samme dag
Aflastningsophold: 3 dage fra modtagelse til afgørelse
Hospitalsbesøg – der reageres samme dag henvendelse modtages: 3 dage
Genoptræning - Sundhedslov
Når træningsstedet har modtaget genoptræningsplanen, vil borgeren blive kontaktet telefonisk og evt. skriftligt inden for 4 kalenderdage. Borgeren skal have tilbudt opstart af genoptræning inden for 7 kalenderdage.
Genoptræning – Servicelov
Træning påbegyndes efter kommunen har modtaget genoptræningsplanen.
Prioriteringen af ventelisten er behovsbestemt. Visitationsbesøg inden for max. 10 hverdage. Borgeren skal have tilbudt opstart af genoptræning inden for 15 hverdage.
Vedligeholdende træning – Servicelov
Prioritering af ventelisten er behovsbestemt.
Visitationsbesøg inden for max. 10 hverdage.
Borgeren skal have tilbudt opstart af træningen inden for 30 hverdage.