Brøndbys elever lærer at skrive ansøgninger: Christian har fået fritidsjob

Alle elever i 8. klasse i Brøndby bliver nu undervist i, hvordan de skriver en jobansøgning. Christian Foghmar fra Brøndbyøster Skole brugte ansøgningen til at få et job i Rema1000.

Hvordan formulerer man en ansøgning, er det en god idé at skrive, hvad man laver i fritiden og er det vigtigt med et billede?

Det kan være en udfordring for mange at skrive en ansøgning – og særligt hvis man aldrig har prøvet det før. Derfor har Brøndby Kommune udbredt et pilotprojekt til alle kommunens skoler, hvor elever i 8. klasse får undervisning i at skrive ansøgninger. Dermed får eleverne bedre forudsætninger for at få et fritidsjob eller praktikplads, som de skal have på 8. klassetrin. Undervisningen sker i et samarbejde med kommunens UU-vejledere.

En af dem, der har haft gavn af forløbet, er Christian Foghmar, som nu går i 9.B på Brøndbyøster Skole. Da han gik i 8. klasse lærte han sammen med klassekammeraterne at skrive en ansøgning:

”Det er altid spændende at lave noget andet end vi plejer og især noget man kan bruge senere hen”, siger Christian Foghmar, som virkelig har fået noget ud af undervisningen:

”Jeg søgte job for 4-5 måneder siden i Rema1000 med ansøgningen og fik jobbet”.

Undervisning med konkrete værktøjer

Siden 2018 er 250 unge på Brøndbyøster Skole blevet undervist i at skrive ansøgninger, og nu er undervisningen bredt ud til de øvrige skoler i Brøndby Kommune.

Undervisningen skal give eleverne helt konkrete værktøjer og der er lagt vægt på at skabe et trygt rum, hvor alle spørgsmål er velkomne, forklarer underviser Henriette Almskou, der er ansat som lommepengekoordinator i Ungehuset i Brøndby Kommune.

”At skrive en ansøgning er en lidt anderledes stilart, end hvad eleverne ellers er vant til. De skal lære at præsentere sig selv på skrift og vurdere, hvad der er vigtigt at få med. Undervisningsmaterialet hjælper dem til at stille sig selv vigtige spørgsmål, som fx hvad er jeg god til, hvordan er jeg som person, og hvad vil jeg gerne byde ind med på en arbejdsplads”, siger Henriette Almskou.

Eleverne lærer også helt konkrete ting, som eksempelvis hvordan opsætningen i en ansøgning skal være.

Undervisningen består af tre lektioner, og det er vigtigt at eleverne efter forløbet kan genkende sig selv i den færdige ansøgning, så alle ansøgninger skal ikke være ens, fortæller Henriette Almskou.

”Eleverne er altid velkomne til at tage fat i mig, hvis de gerne vil arbejde lidt mere i dybden med deres ansøgning, end det vi kan nå på 3 lektioner”, siger hun.

At sætte ord på hvad man er god til

Cathrine Hansen er lærer på Brøndbyøster Skole og har været igennem forløbet med flere af sine klasser. Hun oplever, at eleverne er glade for undervisningen:

”Det er altid spændende for eleverne, når der kommer en gæst udefra. Der opstår en anden dynamik i klassen. Det giver bedre mening for dem at skrive noget, som har et reelt formål og en klar modtager, som f.eks. en arbejdsgiver, i den anden ende.”

Cathrine Hansen oplever også, at eleverne kan bruge undervisningen til at højne deres sproglighed ved blandt andet at reflektere over variationen i deres formuleringer.

Endelig så giver undervisningen også andre fordele, mener Cathrine Hansen:

”Det giver anledning til, at de taler med sidemanden om, hvad de kan byde ind med på en arbejdsplads, og de er gode til at hjælpe hinanden med at fokusere på de kompetencer, de hver især har”.

En del af Brøndby 2030

Undervisningen er i tråd med Brøndby Kommunes 2030-strategi, der har særligt fokus på, at uddannelse og job er en vigtig forudsætning for blandt andet selvforsørgelse og social mobilitet, forklarer borgmester Kent Magelund:

”Vi ønsker, at alle skal have mulighed for at blive en del af et uddannelses- og
arbejdsfællesskab. Derfor er jeg meget glad for, at alle vores elever i 8. klasse nu får konkrete værktøjer til at skrive en ansøgning”, siger han.

Undervisningen i ansøgninger er udsprunget af Lommepengeindsatsen, der siden 2016 har været en forebyggende indsats i Brøndby Kommunes Jobcenter, som hjælper unge i alderen 14-17 år, hvis de er interesseret i et lommepengejob.

Elev Christian Foghmar, som har fået job med ansøgningen og klasselærer Cathrine Hansen.

Kontakt

Kommunikationsteam

Brøndby Rådhus
Park Allé 160
2605 Brøndby

Tlf. 43 28 28 28

kommunikation@brondby.dk

Sidst opdateret den 01. februar 2024
Skrevet af Brøndby Kommune