Ejendomsvurdering og boligskatter
Få overblik over ejendomsvurdering og boligskat, relevante links og henvisninger til, hvor du kan læse mere
Som ejer af fast ejendom betaler man ejendomsskat/grundskat m.m. til Brøndby Kommune. I slutningen af hvert år får du ejendomsskatte-billetten. På den kan du se, hvilke skatter og afgifter, du skal betale.
Ejendomsskatter betales over to rater: Første rate skal betales senest den 1. februar, og den anden rate skal betales senest den 1. august.
Du vil få tilsendt din ejendomsskattebillet og girokort til din digitale postkasse, med mindre du er fritaget for digital post.
Selvbetjening
Ejerskifte
Hidtil har det været sådan, at ejerskifter bliver registeret i kommunens system ved overtagelsesdatoen, men efter vedtaget lov om Indefrysningsordning (Lov nr. 278 af 12. april 2018), er det nu tinglysningsdatoen, som er den gældende dato.
Du kan altid logge ind på borger.dk og se din skattebillet.
Har du spørgsmål?
Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os. Afhængig af dit spørgsmål, kan du se herunder, hvem der kan hjælpe.
- Grundskyld
- Dækningsafgift
- Morarenter
- Gebyrer
- Inddrivelse af restancer
- Retsafgift og gebyr
Kontakt Brøndby Kommune, Team Regnskab & Afstemning, tlf. 4328 2828. Mandag-onsdag kl. 09.00-14.30. Torsdag kl. 09.00-17.30. Fredag kl. 09.00-12.00
- Renovation
Kontakt Brøndby Kommune, Miljø, tlf. 4328 2828. Mandag-onsdag kl. 09.00-14.30. Torsdag kl. 09.00-17.30. Fredag kl. 09.00-12.00
- Skorstensfejerbidrag
Kontakt skorstensfejer Torben Nielsen, tlf. 4044 4294
En ejendomsvurdering er statens vurdering af din boligs værdi. Det er Vurderingsstyrelsen under Skatteforvaltningen, der vurderer din ejendom.
Din ejendomsvurdering består af 2 værdier: ejendomsværdi og grundværdi. De 2 værdier bliver brugt til at beregne din boligskat.
Vi vurderer som udgangspunkt din ejendom hvert 2. år. Du betaler boligskat af vurderingen de efterfølgende 2 år, indtil din næste vurdering kommer, og din boligskat reguleres igen.
Siden 2020 har vi vurderet ejendomme med et nyt vurderingssystem. Der kommer løbende nye ejendomsvurderinger ud til boligejerne. Du får besked med digital post, når din ejendomsvurdering er klar.
Siden 2018 har du muligvis fået indefrosset en del af din grundskyld. Det betyder, at du ikke løbende har betalt en eventuel stigning i grundskylden, hvis den har oversteget 200 kr. pr. ejendom pr. ejer. Det skal du først, når du sælger din bolig.
Indefrysningsordningen er frivillig. Du kan framelde dig ordningen og betale eventuelle stigninger i grundskylden på din ejendom.
Den midlertidige indefrysningsordning for grundskyld er pr. 1. maj 2021 ændret til en frivillig ordning. Det betyder, at du via selvbetjeningen kan vælge at betale dine indefrosne grundskyldsstigninger.
Hvis du framelder dig ordningen
Hvis du framelder dig ordningen, skal du betale det samlede indefrosne beløb. Det er kun din andel af indefrysningen, du framelder. Eventuelle medejere skal selv framelde sig ordningen, hvis de ønsker det.
Hvis du framelder dig ordningen, men fortryder
Du kan ikke fortryde dit valg. Du kan dog tilmelde dig indefrysningsordningen igen fra og med næste ikke-forfaldne grundskyldsrate. Så bliver eventuelle fremtidige stigninger i grundskylden igen indefrosset.
Hvis du ikke framelder dig ordningen
Hvis du ikke gør noget, fortsætter ordningen som hidtil. Eventuelle stigninger i grundskylden på din ejendom vil altså fortsat blive indefrosset. Indefrysningen vil også fremover være gebyr- og rentefri.Du kan fra- eller tilmelde dig det meste af året
Hvis du framelder dig ordningen eller tilmelder dig den igen, kan du som udgangspunkt selv vælge, hvornår du gør det. Der vil dog være korte lukkeperioder i løbet af året:- fra grundskyldsopkrævningen bliver udsendt, til opkrævningen forfalder
- ved den årlige beregning af grundskyld og udskrivning af ejendomsskattebilletter.
I disse tidsrum vil selvbetjeningen ikke være tilgængelig. I oversigten over dine ejendomme vil du blive oplyst om, hvornår du igen har mulighed for at fra- eller tilmelde dig. Hvis du ejer ejendomme i flere kommuner, kan du opleve, at du kan fra- eller tilmelde dig ordningen i én kommune, men ikke i en anden.
Du kan søge om lån til at betale dine ejendomsskatter, hvis du eller din ægtefælle har nået folkepensionsalderen og får udbetalt social pension, delpension eller modtager efterløn. Disse lån kaldes også for pensionistlån.
For at få lånet skal du eller din ægtefælle:
- eje en ejendom, herunder også fritidsbolig, som bruges til beboelse
- have fast bopæl i Danmark eller i et land, hvor de danske skattemyndigheder kan få oplysninger om din eller din ægtefælles indkomst.
Lånet forrentes med en årlig rente og skal betales tilbage, når ejendommen sælges. Renten er på 1,53 procent (2023).
Du kan søge om pensionistlån til udbetaling 2 gange årligt – den 1. januar og den 1. juli.
Pensionistlån flytter fra kommunen til skatteforvaltningen
Fra den 1. januar 2024 overgår låneordningen til Skatteforvaltningen, men vilkårene vil i hovedtræk være de samme.
Kommunens håndtering af pensionistlån
Du kan ikke længere sende ansøgninger om pensionistlån til kommunen, fordi ansøgningsfristen til anden rate for 2023 er overskredet.
Lån oprettet før 2024 skal fortsat betales tilbage til kommunen. Det er også kommunen, der kan oplyse, hvor meget du evt. har lånt frem til den 1. januar 2024.
Skatteforvaltningens håndtering af pensionistlån
Fremover skal du ansøge om pensionistlån på TastSelv/boligskattelån på skat.dk. Det bliver muligt den 1. november 2023.
Ansøgningen foregår digitalt. Hvis du ikke har mulighed for at betjene dig selv på nettet, kan du få hjælp i kommunens borgerservice.
På Vurderingsportalen kan du læse, hvordan du gør, hvis du vil klage over en ejendomsvurdering.
Lovgivning
Kontakt
Åbningstider
Mandag - onsdag: Kl. 09.00 - 13.00
Torsdag: Kl. 13.00 - 17.30
Fredag: Kl. 09.00 - 12.00
Telefontider
Mandag - onsdag: Kl. 09.00 - 14.30
Torsdag: Kl. 13.00 - 17.30
Fredag: Kl. 09.00 - 12.00