Håndter dit affald rigtigt
Virksomheder og institutioner i Brøndby Kommune skal håndtere deres affald i henhold til de regler, som er beskrevet i kommunens regulativ for erhvervsaffald. Affaldsregulativet supplerer reglerne i Affaldsbekendtgørelsen.
Læs mere i Regulativ for erhvervsaffald
Reglerne i regulativet er besluttet af politikerne i Brøndby Kommune. Det betyder, at regulativet kan adskille sig fra regulativet i andre kommuner.
Regulativet er baseret på lovtekst, hvilket gør, at det kan være svært at forstå og forholde sig til. Derfor har vi lavet informationsmateriale i form af en folder om erhvervsaffald.
Læs mere i kommunens Erhvervsaffaldsfolder
Håndtering, sortering og bortskaffelse af affald
Sortering af affald
Hvis du er i tvivl, om hvordan du skal sortere din virksomheds affald, kan du kontakte Brøndby Kommunes Miljøafdeling. Kommunen vil klassificere affaldet og evt. anvise et modtageanlæg. Der gælder særlige regler for håndtering af bygge- og anlægsaffald og farligt affald.
Bortskaffelse af erhvervsaffald
Du vælger selv, hvem der skal håndtere din virksomheds affald. Du kan finde de firmaer, der må håndtere dit affald i Energistyrelsens affaldsregister.
Din virksomheds håndtering af affald skal kunne dokumenteres. Denne dokumentation skal til enhver tid kunne vises ved et miljøtilsyn.
Du kan som virksomhed også vælge selv at køre affaldet til genbrugsstationen. Dette kræver dog, at du er tilmeldt Genbrugsstationen. Bemærk at du ikke må aflevere hverken dagrenovation, medicin og klinisk risikoaffald på genbrugsstationen.
Tilmeld din virksomhed til Genbrugsstationen hos Vestforbrændingen.
Pas på klimaet og mindsk dit affald
Alle virksomheder kan have gavn af at mindske deres affaldsmængder. Det er godt for klimaet og giver en bedre økonomi.
Hvis din virksomhed ønsker at arbejde med affaldsforebyggelse, må du først få overblik over affaldet og dernæst udpege de områder, hvor det er relevant at mindske affaldsmængderne. Du kan bruge dette skema til at få et overblik over virksomhedens affald og udpege indsatsområder.
Læs mere om affaldsforebyggelse her.
Hvordan håndterer du forskellige typer af affald?
Gebyrer for anvisning af erhvervsaffald
Landets kommuner skal opkræve brugerbetaling af den konkrete anvisning af visse typer ikke-genanvendeligt erhvervsaffald. Gebyret skal dække kommunens omkostninger og tidsforbrug.
Timesats for administrationstid er pristalsreguleret og var i 2021 721 kr. /time. Dertil kommer fakturering på 60 kr. pr. opkrævning. Gebyret opkræves først, når affaldet er anvist, og tidsforbruget dermed er kendt.
Sidst opdateret den 10. januar 2023
Skrevet af Brøndby Kommune