Skolefravær - i skole igen
I skole igen er en af Brøndby Kommunes indsatser, der skal nedbringe fraværet for elever, der igennem en periode har haft højt fravær.
Ufrivilligt skolefravær er desværre et stigende problem blandt børn og unge. Ufrivilligt skolefravær
skal ses som et tegn på, at barnet ikke trives. Ufrivilligt skolefravær er et fænomen, der rammer
hvert barn forskelligt, og løsninger for at hjælpe børn tilbage til skole vil dermed også være
forskellige.
’I skole igen’ er Brøndby Kommunes task force for nedbringelse af ufrivilligt skolefravær. Formålet
er at bidrage med løsninger i samarbejdet med aktører omkring barnet med henblik på at styrke
barnets trivsel og understøtte stabil og god skolegang.
’I skole igen’ arbejder ud fra en overbevisning om, at barnet er den klogeste på eget liv og
oplevelser af skolelivet, hvorfor løsningen for at hjælpe barnet tilbage i skole, skal findes i
samarbejde med barnet og i samarbejde med forældre og skole.
Herunder finder du svar på en række spørgsmål om skolefraværsindsatsen "i skole igen".
Ofte stillede spørgsmål
- Klager over ondt i maven eller i hovedet eller har diffuse smerter
- Har det svært med overgang fra weekend til mandage eller fra ferie til skoledage
- Søvnrytme ændres
- Vil ikke i skole om morgenen
- Har undgåelsesadfærd i forhold til at komme i skolen eller være sammen med venner
- Udviser separationsangst
- Mangler motivation til at gå i skole/ikke kan se meningen med skolearbejdet
- Ændrer adfærd med symptomer på begyndende angst eller depression
- Og der kan være flere
'I skole igen' er et team, der består af medarbejdere fra unge- og familieteamet, lærere, PPR-
psykolog, socialrådgiver og specialpædagogiske vejledere samt en faglig leder for teamet.
’I skole igen’ tager afsæt i barnets oplevelse af situationen gennem samtaler med barnet og
barnets forældre. Der arbejdes relationelt for at skabe et trygt rum, hvor barnet kan give udtryk
for sine oplevelser. Disse oplevelser bringes ind i samarbejdsrummet med lærere, pædagoger og
ledere samt evt. øvrige aktører omkring barnet, for at der i fællesskab kan findes passende
justeringer i barnets omgivelser, som kan bidrage til løsning af det ufrivillige skolefravær.
’I skole igen’ fungerer typisk som tovholder på det tværgående samarbejde om eleven og er
dermed en neutral samarbejdspartner og støtte til forældrene i situationen.
’I skole igen’ tilbyder gruppeforløb, for børn, der vil kunne profitere af at være sammen med
ligesindede, hvor der udveksles erfaringer og undervises i redskaber til at navigere i og håndtere
svære tanker, følelser og oplevelser.
’I skole igen’ giver ligeledes lærere, pædagoger og ledere på skolerne sparring forebyggende.
Skolerne holder løbende øje med elevers trivsel og fravær. Hvis lærere og pædagoger bekymres af
en barns skolefravær deles bekymringen med forældrene. Nogle gange kan skolen vurdere, at det
vil være godt at involvere ’I skole igen’. I disse tilfælde inddrages viceskolelederen/skolelederen i
bekymringen og hvis de i fælleskab vurderer at ’I skole igen’ er relevant, drøftes dette med
forældrene. Skolelederen indstiller efter aftale med forældrene barnet til forløb i ’I skole igen’.
Efter modtagelse af indstilling fra skolen, indkaldes barn og forældre til et screeningsmøde, hvor ’I
skole igens koordinator og socialrådgiver deltager. Formålet er at få et nuanceret billede af
forløbet hidtil via informationer fra barn og forældre. Mødet benyttes også til at afdække hvilken
medarbejder fra ’I skole igen’, der vil være bedst til opgaven.
Fordeling af sagen sker på det efterfølgende teammøde i ’I skole igen’.
Der afholdes opstartsmøde med alle aktører omkring barnet, og der aftales de første mål og
indsatser i samarbejdet om at hjælpe barnet tilbage i trivsel og skole. Der oprettes en Aulatråd,
som alle aktører om barnet er en del af. Her kan der løbende koordineres, orienteres og opdateres
indbyrdes.
Der vil typisk være samtaler mellem barn og ’I skole igen’-medarbejderen hver eller hver anden
uge i forløbet. Cirka hver anden måned afholdes midtvejsevalueringsmøde, hvor alle aktører igen
samles om at evaluere effekterne af indsatserne og aftale næste skridt.
Forældre spiller en stor rolle i løsningen på barnets mistrivsel og skolefravær, da de er dem, der
kender barnet allerbedst. Derfor er det et krav, at forældre indgår i samarbejde med ’I skole igen’.
Når det vurderes at eleven er så meget i trivsel, og at fraværet er væsentligt nedbragt, bliver der i
samarbejde med eleven udpeget en vigtig voksen, som bliver den person, eleven skal gå til for at
få støtte i en tæt relation. Den vigtige voksne udpeges på et afsluttende møde med ’I skole igen’.
Ind imellem vurderes det, at ’I skole igen’ ikke er den rette indsats. I disse tilfælde vil ’I skole igen’
vejlede familien i retning af en mere passende kommunal indsats inden sagen afsluttes.