SSP- og Ungeenheden har i samarbejde med skolerne arbejdet med emner, der giver mening at arbejde med på det proaktive niveau, hvor der fokuseres på elevernes trivsel. Disse emner er samlet i fire læringsmål, der udgør rammen for Det Sociale Pensum. Rammerne er: 1. Fællesskaber: Eleven kan orientere sig i og bidrage positivt til fællesskaber, og er i stand til at forstå egen rolle i gruppedynamikker, herunder grænsesætning. 2. Konflikter: Eleven har forståelse for, hvad en konflikt er og er i stand til at forstå egen rolle, og muligheder for at genoprette som en løsning i konflikter. 3. Digitale kompetencer: Eleven har de fornødne værktøjer til at begå sig hensigtsmæssigt digitalt. 4. Social pejling: Eleven har forståelse for flertalsmisforståelser herunder risikoadfærd og konsekvenser. Eleven er i stand til at navigere bedre i sociale arenaer for at være bedre rustet til at træffe hensigtsmæssige beslutninger.
Formålet med Det Sociale Pensum er, at vi i Brøndby Kommune ønsker at skabe de bedst mulige betingelser for, at børn og unge får en god og tryg opvækst. Vi har en overordnet vision om, at børn og unge får mulighed for og rammerne til at nå deres fulde potentiale – uanset baggrund og levevilkår. Denne læreplan tager afsæt i Strategi Brøndby 2030 samt SSP-Planen 2022-2025, som beror på værdier som trivsel, anerkendelse, inklusion og fællesskab, kreativitet, tryghed, demokrati og inddragelse. Fra forskningen ved vi, at børn og unges mentale sundhed og trivsel skabes i de arenaer, hvor de færdes – herunder skolen. Social og faglig indlæring går hånd i hånd med mental sundhed. Det Sociale Pensum tager udgangspunkt i ambitionen om at skabe gode forudsætninger for sunde og trygge fællesskaber, der fremmer trivslen blandt børn og unge i Brøndby Kommune. Læreplanen Det Sociale Pensum er udarbejdet i et samarbejde mellem Skoleområdet, SSP og Ungeenheden. Planen har særligt fokus på at styrke muligheden for, at børn og unge indgår i positive og sunde fællesskaber samt at mindske risikoadfærd blandt kommunens børn og unge. Positive og sunde fællesskaber udgør en beskyttende faktor for børn og unges mentale sundhed og trivsel. Fællesskaber styrker elevernes følelse af at høre til, fremmer skoletrivsel og mindsker fravær, styrker den faglige indlæring og er på den lange bane en beskyttende faktor for deres mentale sundhed. Det er derfor vigtigt at have fokus på, at skolen og den enkelte klasse er et rart og trygt sted at være. Mental sundhed og trivsel er noget, som vi skaber sammen. Risikoadfærd kan beskrives som en adfærd, der umiddelbart eller på længere sigt kan medføre skader på en selv eller på andre. Det relaterer sig f.eks. til brugen af narkotika, udførelse af kriminalitet, aggressiv trafikadfærd, usikker sex eller trusler mod andre. Forskning har de senere år påvist, at når mennesker har en risikoadfærd, så skyldes det ikke blot manglende viden, sociale problemer, dårlig opdragelse eller aggressiv personlighed. Risikoadfærd er i høj grad et socialt fænomen: ”Mennesker er tilbøjelige til at tilsidesætte deres personlige viden, værdier og holdninger, hvis de føler, at disse afviger fra dem, andre mennesker omkring dem har. Den enkelte person forsøger ofte at leve op til de forventninger, den enkelte føler rettet mod sig fra andre, der betyder noget for ham eller hende for på den måde at opnå anerkendelse, respekt, kærlighed og tryghed”. Skolen er en oplagt arena for fremme af positive og sunde fællesskaber samt mindske risikoadfærd blandt børn og unge. Det Kriminalpræventive Råd fastslår, at: ”Skolen spiller en central rolle i de unges identitetsudvikling, og risikoen for at begå kriminalitet øges væsentligt de steder, hvor elever ikke er glade for at gå i skole. Derfor er det en god ide at sætte bredt ind for at udvikle skolens sociale fællesskab. Det er godt for alle og gavner også den gruppe, der er truet i deres udvikling". I læreplanen Det Sociale Pensum arbejdes der målrettet med at styrke positive fællesskaber og mindske risikoadfærd. Gennem de forskellige forløb bliver eleverne klædt på til at mærke egne følelsesmæssige grænser, og bliver i stand til at pejle omgivelsernes forventninger og sociale normer. I Brøndby Kommune er vi også inspirerede af andre kommuner, og læner os op ad den evidens- og praksiserfaring som arbejdet med Relationsdannende og Genoprettende Praksis (RGP) har givet. Det er en tilgang som Det Kriminalpræventive Råd vejleder skoler, institutioner samt andre aktører til at bruge i konfliktløsninger blandt borgere. Det er en tilgang som der ligeledes tænkes ind i Det Sociale Pensum, fordi det kan give vores børn og unge ejerskab over eget fællesskab samt det at løse egne konflikter. I de første år af Det Sociale Pensum er arbejdet med RGP nyt, og det kræver en større indføring i tilgangen og materialet, for eksempel cirkelprocesser i 1. klasse eller førstehjælp til konflikter på 5. årgang. Dette ansvar hviler på SSP- og Ungeenheden, som vil understøtte og hjælpe de enkelte årgangsteams i gang og understøtte en faglig uddannelse til skolernes ressourceteams eller andre som kan understøtte (fx AKT-lærere). På sigt er det faglige RGP-fyrtårne som kan understøtte og sparre med lærerne.
Hvordan gennemføres læreplanen?
Det Sociale Pensum er obligatorisk at gennemføre i Brøndby Kommunes folkeskoler. Læreplanen er delt op i forløb på hvert enkelt klassetrin fra 0.-10. klasse. Under hvert forløb er der en kort forklaring af formålet samt en beskrivelse af selve aktiviteten. Derudover beskrives ressourcetrækket for at gennemføre forløbet. Undervisningen varetages – alt efter klassetrin – af enten klasseteamet eller øvrige ressourcepersoner på eller uden for skolen. Undervisningen på de enkelte forløb kan placeres i de timeløse fag, men hvert forløb har en beskrivelse af udvalgte læringsmål som eksempler på, hvordan dele af målsætningen for den fagfaglige undervisning kan opfyldes gennem arbejdet med Det Sociale Pensum. Til sidst er der forslag til, hvordan forældre kan inddrages i forløbet. Emner og tematikker, som berøres i læreplanens forløb, kan med fordel inddrages løbende i den almene undervisning, hvor mange af forløbene vil finde naturligt indpas. Det kan være en fordel at informere SFO og klub om, at der gennemføres et forløb fra læreplanen. På den måde bliver det muligt for pædagogerne at følge op på et forløb eller sideløbende have fokus på udvalgte tematikker, når elevernes skoledag slutter. De lokale SSP-lærere og ledelse på de enkelte skoler er i fællesskab ansvarlige for praktisk hjælp til at koordinere gennemførslen.
Behov for mere?
Det Sociale Pensum er et obligatorisk minimum. Den skal ikke stå i vejen for, at der gøres mere, eller i særlige klassebehov adresseres derudover. Ved behov for sparring i forhold til særligt, målrettede indsatser er I meget velkomne til at kontakte: Skoleforvaltning, SSP- og Ungeenheden, Sundhedsplejen og Social- og Sundhedsforvaltningen.
Du kan også læse mere på om emnet på Det Kriminalpræventive Råds hjemmeside