Gå til hovedindhold

Ungerådet

Brøndby Kommunes Ungeråd er et fælleskab for unge, hvor de kan arbejde med projekter, give input til politikerne og være de unges talerør.

Indhold

    Hvem kan være med i Ungerådet?

    Du kan være med i Ungerådet, hvis du er i alderen 14-25 år, og du bor eller har særlig tilknytning til Brøndby Kommune. 

    Hvis du er i målgruppen for Ungerådet, er du velkommen til at deltage i Ungerådets møder. Møderne afholdes som åbne møder. Din deltagelse kræver derfor ingen tilmelding – du skal blot møde op

    Hvad kan man lave i Ungerådet?

    I Ungerådet kan du bl.a.:

    • Være et talerør for alle unge i Brøndby.
    • Sætte præg på kommunen ved at give input til politikerne om initiativer, politikker og projekter, der vedrører unge.
    • Lære om demokrati og få erfaring med at arbejde sammen med andre om idéer og beslutninger.
    • Være med i et fællesskab med andre unge.
    • Sætte gang i spændende projekter og fede arrangementer – ungerådet får 70.000 kr. årligt til f.eks. projekter, lokale initiativer og arrangementer.

    Kapitel 1: Rådets navn

    § 1. Rådets navn er ”Brøndby Kommunes Ungeråd”. I de følgende bestemmelser anvendes dog alene betegnelsen ”Ungerådet”.

    Kapitel 2: Ungerådets formål

    § 2. Ungerådets formål er, at det skal give unge i Brøndby Kommune en stemme og mulighed for indflydelse på beslutninger, der vedrører de unge. Ungerådet kan bl.a. være med til at:

    1. Repræsentere de unge ved at være et talerør for unge i kommunen.
    2. Styrke den demokratiske dannelse blandt unge.
    3. Give input til Brøndby Kommunes politikere til initiativer, politikker og projekter, der vedrører unge.
    4. Styrke fællesskabet blandt unge
    5. Give et forum for projekter og initiativer målrettet unge i Brøndby Kommune.

    Kapitel 3: Ungerådets opgaver og beføjelser

    § 3. Ungerådets opgaver bygger på rådets formål, jf. § 2. Ungerådet kan bl.a.:

    1. Planlægge og afholde workshops, debatter mv. 
    2. Planlægge og afholde sociale aktiviteter og arrangementer for unge i Brøndby.
    3. Støtte unges initiativer i kommunen.
    4. Udarbejde politiske forslag til politiske udvalg.
    5. Afgive høringssvar til politiske sager, som Ungerådet er særligt optaget af.

    Kapitel 4: Målgruppe

    § 4. Målgruppen for Ungerådet er unge i alderen 14-25 år med bopæl i Brøndby Kommune eller har en anden særlig tilknytning til Brøndby Kommune.

    Kapitel 5: Ungerådets organisering

    § 5. Ungerådet er løst organiseret. Alle møder afholdes som åbne møder, og alle unge i målgruppen, jf. § 4, betragtes som medlemmer af Ungerådet, når de er til stede ved et møde.

    Stk. 2. Ungerådet mødes fire til seks gange om året. De kan både mødes til et møde eller til f.eks. en aktivitet eller et arrangement. Det er ydermere en mulighed, at et af de årlige møder kan afholdes sammen med relevante politiske udvalg i Brøndby Kommune.

    Stk. 3. Alle tilstedeværende medlemmer af Ungerådet har stemmeret i forhold til beslutninger, som træffes på møder i Ungerådet. Alle beslutninger træffes ved simpelt flertal.

    Kapitel 6: Ungerådets bestyrelse

    § 6. Blandt medlemmerne af Ungerådet vælges en bestyrelse. Bestyrelsen består af syv til 11 medlemmer, dog skal der altid være et ulige antal medlemmer. Der skal herudover vælges to suppleanter til bestyrelsen.

    Stk. 2. Bestyrelsen vælges for ét år af gangen. Valget foregår i forbindelse med Ungerådets første møde i et givent år. Medlemmerne kan genvælges til bestyrelsen.

    Stk. 3. Bestyrelsen vælger op til fem emner, som Ungerådet skal have særligt fokus på i løbet af året. Bestyrelsen beslutter herudover selv, hvilke emner der skal drøftes i bestyrelsen. 

    Stk. 4. Der afholdes møder i bestyrelsen to til fire gange om året.

    Stk. 5. Alle medlemmer af bestyrelsen har stemmeret i forhold til beslutninger, som træffes på møder i bestyrelsen. Alle beslutninger træffes ved simpelt flertal.

    Kapitel 7: Ungerådets økonomi

    § 7. Ungerådet stilles årligt et beløb til rådighed. Ungerådet kan enten selv bruge beløbet til at planlægge arrangementer mv., eller det kan medvirke til at finansiere øvrige projekter inden for børne- og ungerådet i Brøndby Kommune.

    Kapitel 8: Sekretariatsbetjening af Ungerådet

    § 8. Ungerådet er organiseret under Børne-, Kultur- og Idrætsforvaltningen, som sekretariatsbetjener Ungerådet, herunder Ungerådets bestyrelse.

    Stk. 2. Sekretariatsbetjeningen omfatter bl.a. at:

    1. Indkalde til møderne i Ungerådet.
    2. Udarbejde og udsende dagsorden til møderne i Ungerådet.
    3. Deltage i Ungerådets møder.
    4. Udarbejde referater fra møderne i Ungerådet.
    5. Bistå Ungerådet med at planlægge arrangementer mv.

    Stk. 3. Opgaven omkring sekretariatsbetjeningen af Ungerådet understøttes af en sparringsgruppe. Sparringsgruppen består af medarbejdere fra Social- og Sundhedsforvaltningen og medarbejdere fra Børne-, Kultur- og Idrætsforvaltningen. Sparringsgruppen er bl.a. ansvarlig for at:

    1. Give input til dagsordenerne til møderne i Ungerådet.
    2. Deltage i ungerådsmøderne efter behov.
    3. Bidrage til øvrig planlægning af Ungerådets arbejde.
    4. Sikre kobling til øvrige relevante fagområder.
    5. Håndtere tilbagemeldinger og afrapportering til ledelsen på rådhuset.
    6. Håndtere tilbagemeldinger og afrapportering til det politiske niveau.

    Kapitel 9: Ikrafttræden og ændringer af vedtægterne

    § 9. Vedtægterne træder i kraft 1. januar 2025.

    Stk. 2. Vedtægterne er godkendt af Brøndby Kommunes Kommunalbestyrelse. Eventuelle ændringer af vedtægterne for Ungerådet skal således også godkendes af Kommunalbestyrelsen. 

    Mødeplan for møder i Ungerådet

    • Onsdag den 19. november kl. 18-20 i Kulturhuet Brønden (afholdt)
    • Onsdag den 22. oktober kl.18-20 i Kulturhuset Brønden (afholdt)
    • Fredag den 3. oktober 2025 kl.16- (deltage på Kulturnat)
    • Mandag den 15. september kl.18-20 i Kulturhuset Brønden (afholdt)
    • Torsdag den 14. august 2025 kl. 19-20 i Kulturhuset Brønden (afholdt)
    • Onsdag den 18. juni 2025 kl. 18-20 på Ungdoms- og Musikskolen, Horsedammen 42 (afholdt)
    • Tirsdag den 22. april 2025 kl. 19-20 i Kulturhuset Brønden (afholdt)
    • Torsdag den 27. marts 2025 kl. 17-19 i Kulturhuset Brønden (afholdt)
    • Torsdag den 20. februar 2025 kl. 17-19 i Kulturhuset Brønden (afholdt)

    Mødeplan for bestyrelsen i Ungerådet

    • Torsdag den 14. august 2025 kl. 18-19 i Kulturhuset Brønden (afholdt)
    • Tirsdag den 22. april 2025 kl. 18-19 i Kulturhuset Brønden (afholdt)

    Referater

    Deltagere: 7 unge deltog på mødet. Under det første punkt deltog en repræsentant fra Headspace og to repræsentanter fra Røde Kors. 

    1. Sparring og idéudvikling med Headspace og Røde Kors

    Ungerådet havde inviteret repræsentanter fra Headspace og Røde Kors til en snak om unges trivsel og potentielle samarbejder. Det udmundede i flere idéer til konkrete samarbejder som f.eks. 

    • Ungearrangement i Brønden med fællesspisning, oplæg v. Headspace og musikalske indslag med lokale unge musikere
    • En ungecafé i Brøndbyøster i samarbejde med Røde Kors

    2. Planlægning af Ungerådets julearrangement 

    Ungerådet inviterer til julehygge i Brønden den 17. december 2025 fra kl.17.00-20.00. Til arrangementet skal der være bl.a. være æbleskiver, brætspil og quiz. Ungerådet laver selv invitationen og planlægger arrangementet, mens Brønden og Brøndby Kommune understøtter med praktik og formidling. 

    Det blev aftalt, at Ungerådet selv mødes d.2.december og arbejdere med planlægningen. De tager kontakt til Louise og Laura fra Brøndby Kommune, hvis de har brug for hjælp til planlægningen.

    3. Erasmus+ rejse til Budapest i marts

    Repræsentanter fra ungerådet rejser til Budapest fra den 17.-22. marts 2026. Programmet for turen er blevet justeret til ift. Ungerådets anbefalinger fra sidste møde. I programmet er der fokus på ungedeltagelse og -medbestemmelse, koncept- og projektudvikling samt PR og formidling.

    Der er plads til mellem 8-10 deltagere på turen, og pladserne fordeles efter først til mølle-princippet. Ungerådet kontakter Louise og Laura fra Brøndby Kommune, hvis de gerne vil med.

    Hvis der ikke er nok medlemmer af ungerådet, der har mulighed for at tage med, inviteres andre unge med på turen.

    4. Evt. 

    Filmselskabet Zentropa har henvendt sig til Brøndby Kommune, fordi de søger unge statister til en kommende produktion. Flere fra ungerådet er interesserede, så Laura fra Brøndby Kommune beder Zentropa om yderligere oplysninger.

    TransparencySchool 2026 inviterer unge på tværs af Europa til sommerkursus med fokus på antikorruption, gennemsigtighed og ansvarlighed. Det foregår fra den 13.-17. juli i Vilnius. Flere fra ungerådet er interesserede i det, og invitationen sendes derfor videre til dem. 

    Deltagere: 8 unge deltog på mødet.

    1.   Ungerådets arrangementer

    Ungerådet har haft en koncert i Kulturhuset Brønden i samarbejde med RAV i støbeskeen, men de kunstnere, der blev forsøgt booket har desværre meldt fra. Ungerådet vil i stedet holde et julehyggearrangement den 17.december i Kulturhuset Brønden.

    Ungerådet ønsker også at holde en ungecafé med fokus på unges trivsel i det nye år. Ungecaféen kan f.eks. være i samarbejde med bl.a. Headspace og Røde Kors, som derfor inviteres med til det næste ungerådsmøde.

    2.   Fokus på Kommunalvalg

    Ungerådet vil gerne opfordre unge i Brøndby til at huske at stemme til kommunalvalget. Det vil de gøre via deres profil på Instagram, hvor de vil dele en række ung-til-ung-opslag, hvor fokus ikke er på enkelte partier og kandidater, men på blandt andet hvorfor det er vigtigt at stemme, og hvem der kan stemme.

    Der er også fire unge, som gerne vil hjælpe til på valgdagen, hvis der er behov for det. Laura og Louise undersøger, hvor der evt. kunne være brug for deres hjælp.

    3.   Erasmus+ rejse til Budapest i marts

    Der arbejdes fortsat på, at repræsentanter fra Ungerådet rejser til Budapest i marts, hvor de sammen med unge fra Ungarn og Tjekkiet skal arbejde med blandt andet ungeinddragelse, konceptudvikling og PR. Det foreløbige program for turen blev gennemgået, og Ungerådet kom med deres inputs til justeringer.  

    4.   Evt.

    Det blev aftalt, at næste møde i Ungerådet er d.19.november kl.18-20 i Brønden.

    Brøndby Kommune er ved at undersøge, hvor den præcise placering skal være af Ungerådets mødested. Ungerådet sagde ”ok” til de mulige placeringer.

    Louise og Laura reklamerede for arrangementet ”Politik og Pizza” d.23.oktober. Arrangementet er et valgarrangement i forbindelse med kommunalvalget, hvor unge kan møde og være i dialog med kandidater til kommunalvalget.

    Healper og Next in Mind har henvendt sig til Ungerådet og spurgt, om de vil give deres perspektiv ift. mental sundhed blandt unge. Ungerådet ville gerne give deres perspektiv med.

    Efter mødet har har Healper og Next in Mind henvendt sig om, at deres projektet ikke længere er muligt pga. manglende ressourcer.

    1. RAV-koncert

    Ungerådet vil gerne arrangere en koncert for Brøndbys unge i regi af RAV. Ungerådet vil gerne have, at mange unge i Brøndby har mulighed for at deltage. Det blev aftalt, at Ungerådet dækker omkostningen til artisterne, og koncerten bliver en gratis koncert. Der arbejdes på, at koncerten kommer til at ligge i december 2025. 

    2. Kulturnat

    Ungerådet skal med på Kulturnat d.3.oktober. Der blev planlagt en rute, der starter kl.16 i Kilden, og der tages derefter rundt til forskellige knudepunkter. Turen afsluttes med RAV-koncerten i Brønden.

    Der bestilles trøjer med ungerådslogo, og der produceres flyers med invitation til næste ungerådsmøde samt til koncerten i december, hvis den er færdigbooket.

    3. Besøg på UCN

    En klasse på UCN10 har spurgt, vi vil holde et oplæg om Ungerådet. Louise og tre unge fra Ungerådet har aftalt, at de deltager og holder oplæg d.18.september. 

    Til oplægget skal Ungerådet fortælle om, hvad Ungerådet i Brøndby er, hvad man kan lave i Ungerådet og hvorfor de unge er med i Ungerådet. Der blev også forberedt nogle spørgsmål, som Ungerådet kan stille eleverne i klassen.

    4. Kommunalvalg

    Ungerådet vil gerne gøre opmærksom på kommunalvalget, og hvorfor det er vigtigt at stemme. Til næste møde skal der produceres små klip til sociale medier, hvor Ungerådet minder om, at det er vigtigt at stemme.

    5. Næste møde

    Næste møde i Ungerådet er d.22.oktober kl.18-20 i Brønden.

    Deltagere: 5 unge deltog på mødet. 

    1. Workshop/planlægning af RAV-koncert

    Cecilie, der er booker for RAV, afholdt en workshop med ungerådet med fokus på, hvilke musikgenrer de lytter til samt hvilke kunstnere, de ville ønske at kunne opleve til en RAV-koncert. Derudover blev det aftalt, at der arbejdes videre med ambitionen om at afholde en koncert præsenteret af Ungerådet x RAV i 2025, hvilket der arbejdes videre med sideløbende med møderne i ungerådet. 

    2. Opfølgning på Vores Sted

    Det mødested, der er bevilget til Ungerådet af Real Dania, står tidligst klar i sommeren 2026. Ungerådet besluttede, at drøftelsen af rammer for brugen af mødestedet samt indhold af aktiviteter mv., drøftes, når vi kommer lidt tættere på, at mødestedet står klar til brug. 

    3. Deltagelse på Kulturnat

    Ungerådet vil gerne deltage på årets kulturnat. Fremfor at stå et sted med en stand vil de bevæge sig rundt imellem knudepunkterne og tale med de unge, de møder undervejs. For at øge ungerådets synlighed, skal der produceres trøjer med ungerådets logo på til brug for ungerådet både til kulturnatten og til andre arrangementer, hvori de deltager. 

    4. Besøge Verdensborgerklassen på UCN 

    Ungerådet er blevet inviteret til at fortælle Verdensborgerklassen på UCN om lokal deltagelse for unge i forbindelse med, at NAU kommer og holder en workshop om drømme til at gøre det fedt at være ung i kommunen. Louise og Laura deltager som repræsentanter fra kommunen for ungerådet, og ungerådet vil også gerne være med, hvis datoen passer. 

    Louise sender information til Ungerådet, som melder tilbage, hvis de kan deltage.

    Deltagere: 5 unge deltog på mødet. 

    1. Økonomi 

    Bestyrelsen drøftede, hvordan de midler, de har til rådighed bedst prioriteres. Det blev besluttet, at man i år gerne vil prioritere en koncert i samarbejde med RAV, trøjer med ungerådslogo for øget synlighed til diverse arrangementer samt forplejning til møderne.

    2. Medlemskab af NAU – Netværket af Ungeråd

    Det blev besluttet, at Ungerådet gerne vil meldes ind i NAU. Som medlem af NAU bliver både ungdomsrådet og de kommunalt ansatte der er tilknyttet rådet, tilbudt løbende sparring/rådgivning og opkvalificering, som kan tage form af møder, oplæg og/eller workshops efter behov. 

    3. Gennemgang af vedtægter for ungerådet

    Bestyrelsen gennemgik vedtægterne for ungerådet.

    Der var følgende bemærkninger til afsnittet om afholdelse af møder: I stedet for at ungerådet og bestyrelsen skal mødes hhv. 4-6 og 2-4 gange årligt, skal det fremgå, at de skal mødes ”mindst” 4-6 og mindst 2-4 gange årligt. 

    4. Møde med politiske udvalg

    I vedtægterne fremgår det, at ungerådet kan mødes med de politiske udvalg i Brøndby. Ungerådet vil gerne mødes med relevante politiske udvalg, men man afventer med at planlægge det. 

    5. Introduktion til tilbud for unge i Brøndby

    Bestyrelsen blev præsenteret for forskellige tilbud til sårbare unge i Brøndby, herunder Headspace, RUM og Gadespejlene. Ungerådet vil gerne mødes med repræsentanter fra disse tilbud og høre mere om dem, så ungerådet har opdateret viden om ungerettede tilbud i kommunen. Man kan evt. lave et arrangement eller begivenhed, hvor man inviterer andre unge i Brøndby. 

    6. Input til Ungeløftet

    Bestyrelsen fik en introduktion til Ungeløftet, der er en politisk aftale, som handler om at få flere unge i arbejde og forpligtende fællesskaber. Det handler om at styrke unges overgang til job og uddannelse.

    Bestyrelsen blev også spurgt, om de ville give deres input til Ungeløftet. Ungerådet vil gerne bidrage til Ungeløftet som kilde til andre unges viden. Fx gennem ungerådets sociale medier.  

    Deltagere: 7 unge deltog på Ungerådsmødet

    1. Louise fra Ungdoms- og Musikskolen fortæller om Erasmus+

    Ungerådet er meget optaget af samarbejdet omkring Erasmus+. Louise fra Ungdoms- og Musikskolen fortalte derfor mere om det.

    Ungdoms- og Musikskolen har fået en pulje penge til blandt andet ungedemokrati, så det kan fx være en tur med ungerådet, hvor ungerådet kan besøge et andet nyopstartet ungeråd.

    Rejsen skal være 5 dage med aktiviteter, så det skal gerne være i vinterferien.

    Ungerådet er meget interesserede, så der arbejdes videre med det på førstkommende møde efter sommerferien.

    2. Mini-workshop: Bevæg dig for livet v. Katrine fra Børne- Kultur- og Idrætsforvaltningen 

    Katrine lavede en workshop om fællesskaber i forbindelse med den kommende Bevæg dig for livet-aftale.

    For ungerådet er fællesskaber vigtige, og de opstår primært gennem fælles interesser og sammen med venner. De kan opstå overalt, men for at få lyst til at deltage, skal man gerne kende nogen i forvejen eller have nogen at følges med, have interesse for den pågældende aktivitet og kunne spejle sig selv i de andre, der er en del af fællesskabet. Ungerådet mener der i Brøndby mangler fællesskaber med kunstneriske- og kreative tilbud, og et sted alle kan komme uden at skulle betale for at være med. 

    3. Oprettelse af Instagramkontoen 

    Ungerådet besluttede, hvad de skal hedde på Instagram og fik oprettet en konto, bestyrelsen har adgang til.

    Følg Ungerådet på Instagram, hvor de hedder: brondby.ungeraad_

    4. Evt.

    Louise fra Brøndby Kommune mindende Ungerådet om at svare på et spørgeskema, de har fået tilsendt. Spørgeskemaet tager udgangspunkt i et klimaprojekt, der er i Brøndby Kommune. Ungerådet fik i samme forbindelse en invitation til en workshop d.7.august, der handler om energiadfærd i kommunale ejendomme.

    Ungerådet fik også en invitation til en studietur og workshop om Fremtidens Kvartershus. Studieturen er d.12.september og workshoppen er d.22.september.

    Deltagere: 9 unge deltog på Ungerådsmødet.

    1. Velkommen

    Kamille fortalte om, at hun siden seneste Ungerådsmøde har arbejdet videre med ansøgningen til Vores Sted. I dag skal Ungerådet færdiggøre ansøgningen.

    2. Ansøgning til Vores Sted

    Der blev taget billeder og lavet videoer, der kan bruges til ansøgningen. 

    Ungerådet gennemgik og tilpassede ansøgningen. Der blev i fællesskab fundet frem til, at stedet skal hedde ”Ungezonen”.  

    Deltagere: 8 unge deltog på bestyrelsesmødet.

    1. Velkommen

    Louise fra Brøndby Kommune bød velkommen og fortalte om dagsordenen for mødet.

    2. Prioritering af emner

    Gennemgang og drøftelse af de idéer, der har været i spil på de sidste møder i Ungerådet. Ungerådet vil i 2025 gerne have fokus på følgende emner:

    • Skabe et mødested
    • Synliggørelse af faciliteter for unge 
    • Erasmus+
    • Kulturliv/arrangementer for unge i Brøndby 
      • Sommeraktiviteter
      • Sommerbio 

    3. Hvordan rekrutterer vi flere unge?

    Der skal formidles på de platforme, hvor de unge er. Ungerådet starter med at oprette en konto på Instagram. 

    Ungerådet skal: 

    • Vise på sociale medier, hvad der sker til møderne – både ift. indhold som brainstorming, workshop osv., men også det sociale aspekt – mad og hygge i pauserne. 
    • Lave et arrangement for unge – fx et ungerådet x RAV event i Brønden 
    • Vise arrangementer for unge på de sociale platforme 

    4. Ungerådets økonomi

    Der er afsat 70.000 kr. årligt til ungerådet. Hvad skal de bruges på? 

    • At gøre Ungerådet og dets aktiviteter synlige

    5. Kommunikation

    Louise fortsætter med at sende sms’er. Ungerådet opretter en fælles messengertråd, så de kan kommunikere internt. 

    6. Møder

    Næste møde en onsdag i juni måned. Derefter lægges et møde i august/september, oktober og december. Til næste møde skal der blandt andet tales om, hvordan man får flere unge til at bevæge sig mere.


    Deltagere: Ca. 12 unge deltog på mødet.

    1. Velkomst

    Præsentationsrunde og opsamling på idéer fra sidst. 

    2. Workshop: Vores sted 

    På det første møde i ungerådet blev der vist interesse for at søge Real Dania om et mødested gennem puljen ”Vores Sted”. På workshoppen blev diskuteret type af mødested, placering, navn, og aktiviteter. Der blev også talt om, hvem der kunne være oplagte at invitere ind til at samarbejde om aktiviteter, og om hvordan man spreder budskabet om et nyt mødested for unge til unge på tværs af Brøndby. 

    Der etableres en gruppe, der sammen med Kamille fra Brøndby Kommune arbejder videre.

    3. Organisering af ungerådet

    Louise fra Brøndby Kommune ridsede de forskellige deltagelsesformer i ungerådet op. Herunder hvad det betyder at være en del af hhv. bestyrelsen, ungerådet og de arbejdsgrupper, ungerådet nedsætter. Det aftales at ungerådet mødes 4-6 gang om året, og at bestyrelsen mødes 2-4 gang derudover. 

    4. Valg af bestyrelse

    Der er plads til mellem 7 og 11 unge i Ungerådets bestyrelse. Der var 11 unge, der gerne ville være en del af bestyrelsen, og bestyrelsen består nu af: Nana, Maya, Daniel, Emilie, Amalie, Mia, Gustav, Lisa, Blessing, Ina og Aarjan. 

    Deltagere: Ca. 20 unge deltog på mødet.

    1. Velkommen

    Brøndby Kommune bød velkommen til mødet og præsenterede dagsorden for mødet.
    Der blev budt velkommen til formand for Børne- og Skoleudvalget, Anette Pilmark, samt Maya og Liva fra Netværket af Ungdomsråd (NAU).

    2. Oplæg om ungeråd og inspiration fra andre kommuner

    NAU præsenterede, hvem NAU er, og hvad de arbejder med. De præsenterede også, hvad ungeråd i andre kommuner har arbejdet med.

    3. Input til workshop om mulige projekter for Ungerådet

    Kamille og Louise fra Brøndby Kommune præsenterede input til workshoppen om mulige projekter for Ungerådet.

    Kamille fortalte om ”Vores Sted”, som er et mødested til fællesskaber og foreninger over hele landet. Alle kan sende en ansøgning til Realdania og det koster ikke noget. Det kræver blot, at man har en idé til at samle folk og lyst til at styrke fællesskabet.

    Louise fortalte om Erasmus+, som er EU’s program for uddannelse, unge og idræt i Europa. Erasmus+ kan være relevant for Ungerådet, da det bl.a. har til formå at samle lokale unge på tværs af baggrunde og interessefællesskaber gennem udveksling med relevante internationale partnere og styrke de lokale, ungedemokratiske processer og organer gennem ny viden og inspiration fra udvekslinger.

    4. Pause

    5. Workshop: Visions- og idégenerering

    NAU lavede en workshop, hvor Ungerådet først skulle forestille sig, hvordan kommunen ville se ud om fem år, hvis de bestemte. Efterfølgende skulle Ungerådet arbejde med, hvordan de kunne gøre deres vision konkret ved at komme med konkrete idéer til, hvad ungerådet kan arbejde med.

    6. Bestyrelse

    Brøndby Kommune fortalte, at Ungerådet skal have en bestyrelse, og hvad man skal lave, når man er med i en bestyrelse. Ca. 10 unge tilkendegav at de gerne vil være med i bestyrelsen. Bestyrelsen vælges officielt på næste møde for Ungerådet.

    Kontakt

    Ungerådet

    Brøndby rådhus
    Park Allé 160
    2605 Brøndby

    E-mail: born@brondby.dk

    Sidst opdateret: 1. december 2025